Koolhydratenverslaving

We wisten het al lang, maar nu blijkt ook uit onderzoek van de Boston Children’s Hospital: Koolhydratenverslaving bestaat. Wat zij hebben kunnen aantonen is dat verzadigde koolhydraten gebieden in de hersenen stimuleren die geassocieerd worden met verslaving. Dit veroorzaakt dat je, nadat je een snoepje of stukje chocolade eet, je hunkert naar nog een snoepje of stukje chocolade. En zo komt het dus dat ineens die hele zak of reep op is. En ook even wegleggen helpt niet, volgens het onderzoek blijft het verlangen vele uren duren. En niet omdat we het zo lekker vinden of zwak zijn. Nee, vanwege de stofwisseling in onze hersenen. Is dit herkenbaar voor jou, onthoudt dit dan goed en laat je tijdens je afslanken niet verleiden tot “maar echt één” snoepje. Je hersenen worden geactiveerd en probeer je dan maar eens staande te houden.

Gelezen in De Telegraaf op 28-6-2013. Link: http://www.telegraaf.nl/vrouw/gezond/gezondlijf/ 21686215/__Koolhydraatverslaving_bestaat__.html

Bron foto: http://www.sxc.hu/photo/1006840

Tips voor in de supermarkt

Als je naar de supermarkt gaat, zorg dat je dit doelbewust doet. De supermarkt staat vol met verleidingen en daarom moet je goed voorbereid te werk te gaan. De eerste tip is een open deur, maar wel waar. Ga nooit op een lege maag boodschappen doen, want je komt gegarandeerd met te veel thuis. Neem een shake of muesli van Modifast voordat je vertrekt. Bedenk van te voren wat je nodig hebt en maak hiervan een lijst. In de supermarkt, concentreer je op de lijst en vermijd de paden waar je niet moet zijn. Heb je een beperkte lijst, pak dan een mandje. Je mandje is sneller vol en dan is er geen ruimte voor de verkeerde keuzes.

Blijft het ondanks deze tips moeilijk voor je, kijk dan of je met iemand samen boodschappen kan doen. Leg de situatie uit en zorg dat hij of zij je corrigeert. Niet als strenge politie agent maar als vriend of vriendin die het beste met je voor heeft. En zorg dat je jezelf vervolgens beloont met iets wat niet gerelateerd is aan eten. Zoals een tijdschrift of lekkere thee.

Bron foto: http://www.sxc.hu/photo/1164856 (Royalty Free)

Hou jezelf niet voor de gek

Een keertje zondigen, dan moet toch mogen? Ik heb het wel verdiend, ik heb het zo moeilijk. Herkenbaar? Wapen jezelf en hou jezelf niet voor de gek. Deze kleine gedachten en slippertjes mogen niet het begin zijn van het einde van je dieet. Een keertje zondigen is inderdaad niet erg, maar let op dat je niet iedere dag toegeeft aan deze gedachten.

Laat je je makkelijk verleiden door een lekker gebakje of een stuk chocolade. Probeer eens deze tip. Iedere keer als je de opwelling voelt om te zondigen, roep dan hardop “Stop, ik laat me niet verleiden!”. Het zal de eerste keer een beetje vreemd zijn, maar dat went wel. Door het hardop te roepen, is het moeilijker te negeren en zal je jezelf hierin gesterkt voelen. Als dit werkt, hoef je het na verloop van tijd niet eens meer hardop te roepen, maar kan je het in je hoofd herhalen.

Een andere tip is om te realiseren hoe teleurgesteld je achteraf bent. Je hebt het nu moeilijk en die reep is heel lekker. Maar hoe voel je je als je die reep op hebt? Inderdaad, nog slechter dan je doet voordat je die reep pakt. Denk er dan aan hoe trots je op jezelf kan zijn als je de reep weerstaat en probeer hier kracht uit te putten. Iedere verleiding die je weerstaat is een overwinning en brengt je dichter bij je doel en je streefgewicht.

Tot slot nog een laatste tip. Merk je dat je vaak in de verleiding komt, dan is het aan te raden je patroon te veranderen. Vermijd kookprogramma’s op tv, loop niet iedere dag langs de taarten winkel of zorgt dat je thuis wat om handen hebt. Wat extreem natuurlijk, maar dat is om het voorbeeld te illustreren. Een hobby kan voor afleiding zorgen, zorg dat je bezig bent en je gedachten niet afdwalen naar foute keuzes.