Helpt sprinten vet verbranden?

Cardio is al jarenlang de basis van veel sportroutines, maar sinds kort is deze populaire methode minder geliefd. Hardlopen, de meest beoefende vorm van cardio, is traag, inefficiënt, dodelijk vermoeiend en oersaai, menen de kritische experts. Het alternatief is een nieuwe vorm van sporttraining die bekend staat onder de Engelse naam high-intensity interval trainingof HIIT.

De naam HIIT verraadt al voor een deel wat deze training inhoudt: je zal tijdens korte intervallen aan de hoogst mogelijke intensiteit presteren. Dat staat in scherp contrast met de gewone gang van zaken tijdens een cardio-training: daar ben je soms wel meer dan een uur aan een stuk aan het sporten, vaak tegen lage intensiteit.

Concreet komt high-intensity interval training neer op het trekken van korte sprintjes. Je loopt zo snel als je kan totdat je bekaf bent, dan geef je jezelf net genoeg tijd om op adem te komen, en dan begin je weer opnieuw. Klinkt dat als een afmattend parcours, dan heb je helemaal gelijk. HIIT is misschien sneller en efficiënter dan cardio, maar het is absoluut niet voor doetjes. Na een sprintsessie van een half uurtje ben je helemaal buiten adem en heb je meer calorieën verbrandt en meer spieren opgebouwd dan tijdens een heel uur cardio-training. Bovendien zal je extra calorieën blijven verbranden tot 24 uur na je workout. Dat komt omdat je lichaam probeert te compenseren voor de enorme hoeveelheden energie die je verbruikt hebt tijdens het sprinten.

Het moeilijkste deel van sprint training is het vinden van motivatie. Tegen een rustig tempo rondjes lopen op de piste is een lachertje in vergelijking met hoge intensiteit interval training. HIIT werkt pas echt wanneer je tot het uiterste gaat, en dat is iets dat niet veel mensen zomaar doen. Pas wanneer je het gevoel hebt dat je jezelf tijdens elke sessie halfdood rent, zit je goed. Dat is geen aangenaam gevoel, zeker niet tijdens de eerste paar sessies. Gelukkig went deze manier van sporten erg snel en zal je al vlug merken dat de resultaten al het ongemak van de training zelf waard zijn. Al na enkele weken sprint training zal je merken dat je vet hebt verbrand zoals je nooit eerder hebt gedaan en dat het afslanken een stuk gemakkelijker gaat.

Een concreet voorbeeld van een high-intensity interval training ziet er ongeveer zo uit:
1. 45 seconden sprint
2. 15 seconden rust
3. herhaal stap 1 en 2 drie maal
4. 20 minuten tegen een rustig tempo lopen
5. herhaal stap 1 en 2 vier maal tot je niet meer kan

Sprint training is niet enkel van toepassing op hardlopen. Ook wielrenners kunnen deze nieuwe methode uitproberen. Vooral home trainers met een zogenaamd vliegend wiel zijn uitstekend om aan high-intensity interval training te doen.

Vergeet niet dat zelfs het meest intense sportregime waardeloos is zonder het correcte dieet. Intense sprint training is een uitstekende manier om calorieën te verbranden en spieren op te bouwen, maar alleen wanneer je gezond eet en bij voorkeur volgens een koolhydraatarm dieet . Je lichaam moet voldoende proteïnen hebben om spieren aan te maken. Let er ook op dat je voldoende water drinkt, want zoals je wel kan bedenken, verlies je heel wat vocht tijdens sprint training.