Zo val je af zonder het jojo-effect

Het nieuwe jaar is net begonnen, en zoals veel mensen wil je graag afvallen. Het is verleidelijk om snel aan een crashdieet te beginnen om zo snel mogelijk van de overtollige kilo’s af te komen.

Maar pas hier alsjeblieft mee op, want het jojo-effect ligt daarbij op de loer. Zelfs wanneer je je ideale BMI bereikt is de kans groot dat je de kilo’s die je kwijt bent er in korte tijd toch weer aan eet.

Kies dit jaar daarom voor de lange termijn en ga voor verantwoord afvallen. Als je blijvend gewicht wilt verliezen zal je namelijk een verandering in je eetgewoonten moeten aanbrengen.

In dit artikel lees je een aantal tips die je helpen af te vallen zonder het jojo-effect.

 1. Eet altijd een gezond ontbijt

Dit zorgt ervoor dat je stofwisseling direct op gang komt en je vol energie de nieuwe dag kunt beginnen. Als je dit niet doet, is de kans groot dat je later op de dag meer neiging hebt tot snacken.

Een studie gedaan onder afvallers geeft aan dat mensen die geen last hadden van het jojo-effect bijna allemaal de gewoonte hadden om elke dag te beginnen met een gezond ontbijt.

Een gezond ontbijt is bijvoorbeeld een groene smoothie, havermout met een stuk fruit, een omelet met groenten, kwark met noten, zaden en pitten

2. Luister naar je lichaam

Veel mensen eten tegenwoordig wanneer het tijd is om te eten, en niet wanneer zij honger hebben.

Zorg ervoor dat je pas eet, als je lichaam aangeeft dat het trek heeft. Je voelt dit wanneer je een licht rommelig gevoel in je buik krijgt.

3. Stop met calorieën tellen

Veel mensen die af willen vallen houden precies bij hoeveel calorieën ze binnenkrijgen. Het is een soort van hype geworden in de afgelopen jaren. Het geeft aan dat veel mensen niet weten wat ze eigenlijk aan het doen zijn.

Op die manier zou het namelijk niet uitmaken welke voedingsmiddelen je binnenkrijgt. Dit klopt niet. Er zijn calorierijke producten die erg gezond zijn, en veel calorie arme producten die helemaal die zelfs erg ongezond zijn.

Calorieën zijn een simpele maatstaf voor de hoeveelheid energie in een product, maar het zegt niets over de gezondheid ervan.

4. Eet volgens een koolhydraatarm dieet

De reden dat veel mensen met overgewicht kampen zijn voornamelijk koolhydraten. Geraffineerde suikers die in frisdrank, koekjes, snoep en taart te vinden zijn.

Vergeet ook de koolhydraten die in eerste instantie niet heel ongezond lijken niet. Namelijk die uit witte rijst, brood, pasta, aardappelen en ontbijtproducten.

Deze leveren ontzettend veel energie, maar wanneer je die niet meteen verbruikt, wordt het omgezet in vet. Dit wil jij natuurlijk helemaal niet.

Kies er voor om geen suikers meer te eten en je zult merken, dat de kilo’s er snel af gaan en af blijven.

Eet alleen de natuurlijke goede koolhydraten, deze zitten in havermout, quinoa, zoete aardappel, groenten en fruit.

5. Drink water

Stop met het drinken van frisdrank, vruchtensappen en – dranken en energie dranken. Je hebt het misschien niet door maar je krijgt veel suikers binnen door deze te drinken. Zoals hierboven beschreven zet dat zich om in vet.

Stop ook met het drinken van light varianten. Deze bevatten zoetstoffen die ongezond voor je zijn en je lichaam doen snakken naar suikers. Je kunt ze dus maar beter achterwege laten.

Kies ervoor om alleen maar water en kruidenthee te drinken.

Als je deze tips toepast en er gewoonten van maakt zal je merken dat je langzaam en blijvend afvalt zonder last te hebben van het jojo-effect.