Wat je het beste kunt eten na je work out

Wil je gewicht verliezen of spieren opbouwen, dan is niet alleen de inhoud van je work out belangrijk maar ook wat je daarna eet. Om je work out tot een succesvol einde te brengen moet je lichaam namelijk op een correcte manier kunnen herstellen van de intense krachtinspanning die het net heeft ondergaan. Daarbij is het heel belangrijk wat je eet na je work out, hoeveel je eet en wanneer je het precies eet.

Eet binnen het eerste uur na je work out
Dit is erg belangrijk. Om goed te kunnen herstellen, moet je lichaam in het eerste uur na je work out een stevige maaltijd krijgen. Zorg dus dat je wat bij de hand hebt en stel je work out maaltijd niet uit. Je lichaam verliest namelijk heel wat nutriënten tijdens de work out en die moeten allemaal weer aangevuld worden. Het is simpelweg niet gezond om lang te wachten met het aanvullen van die nutriënten. Zo bescherm je je lichaam tegen mogelijke blessures en bouw je op een gezonde manier spieren op.

Denk niet alleen aan proteïne
De maaltijd die je na je work out eet, hoort niet enkel een bron van eiwitten te zijn. Dat vergeten veel mensen wel eens. Zeker wanneer je doel is om zo snel mogelijk spieren op te bouwen, is het verleidelijk om te denken dat je gewoon zo veel mogelijk eiwitten moet verwerken in je post-work out maaltijd.
Dat is echter niet waar, want een gezonde maaltijd hoort altijd gebalanceerd en gevarieerd te zijn. Uiteraard zijn eiwitten belangrijk, zeker wanneer je spieren wilt opbouwen, maar zorg ervoor dat de maaltijd die je na je work out neemt ook een bron van gezonde vetten, vitaminen en mineralen bevat. Je lichaam heeft namelijk van al die bouwstenen een beetje nodig om terug op krachten te komen.

Je hoeft niet te overcompenseren
Een stevige maaltijd nemen na je work out is belangrijk, maar het is net zo essentieel om niet te overdrijven. Zeker wanneer je snel wilt afvallen, is het belangrijk om niet te overschatten hoeveel “extra voedsel” je nou eigenlijk hebt verdiend. Om dat goed te kunnen bepalen is het belangrijk dat je weet hoeveel calorieën je ongeveer hebt verbrand tijdens je work out.
Eet je een te zware maaltijd na je work out, dan loop je het risico om al de vooruitgang van je training te niet te doen. Op die manier verlies je natuurlijk geen kilo’s en dat is erg jammer. Kies voor een stevige, gebalanceerde maar lichte maaltijd.

Rehydrateer
Niet alleen wat je eet is belangrijk na een intense work out, maar wat je drinkt vervult net zo’n cruciale rol. Het antwoord op “wat moet je drinken na een work out?” is meestal heel eenvoudig: water. Wanneer je echter heel veel gezweet hebt en op die manier veel mineralen bent verloren, kan een sportdrankje ook een goede keuze zijn. Ze voorzien je van belangrijke elektrolyten zoals natrium en kalium die je makkelijk uitzweet tijdens het sporten.

Wil je meer tips om af te slanken ? Klik dan hier.