4 gewoonten die je helpen om met succes af te vallen

Hoeveel keer heb je al geprobeerd om gewicht te verliezen, maar zonder succes?

Het antwoord op die vraag is voor veel mensen confronterend, maar dat wil niet zeggen dat de situatie daarom hopeloos is. Blijvend afvallen is mogelijk, maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent en bereid zijn enkele ingrijpende veranderingen in je dagelijkse gewoonten door te voeren.

We hebben het – en dat zal je misschien verrassen – niet over sport en gezonde voeding, maar over enkele andere zaken die mensen vaak vergeten.

  1. Wees trots op wat je al hebt bereikt

Veel mensen leggen de lat erg hoog wanneer ze aan een nieuw dieet beginnen: je wilt zo snel mogelijk een aantal kilo afvallen en je wilt je doel bereikt hebben binnen een bepaald aantal maanden, maar dat is niet altijd realistisch.

Soms duurt het twee keer zo lang voor je half zo ver bent en eigenlijk is dat geen ramp. Trots zijn op je eigen prestaties is van enorm belang, want zo krijg je de motivatie om door te zetten.

De doelen die je voor jezelf stelt zijn enkel nuttig wanneer ze haalbaar zijn. Kijk even terug op wat je al verwezenlijkt hebt en de kans is groot dat je daar iets vindt om trots op te zijn: misschien sport je nu meer of eet je gezonder dan een jaar geleden of heb je een bepaalde slechte gewoonte afgeleerd. Dat is toch geweldig?

Daar mag je met heel je hart trots op zijn, want wanneer je je ongelukkig gaat voelen door je dieet, moet je het beslist over een andere boeg gooien.

  1. Leer jezelf te motiveren

Motivatie is ontzettend belangrijk, maar veel mensen zoeken motivatie op de verkeerde plaats. Het is wel zo dat je wat motivatie kan vinden door bemoedigende artikelen te lezen op internet of door goedbedoeld advies van vrienden en familie, maar echte, sterke motivatie komt altijd vanuit jezelf.

Daarom is het ontzettende belangrijk dat je jezelf leert motiveren. Licht jezelf in over de technieken die personal coaches en allerlei soorten trainers gebruiken om mensen te motiveren, en pas die simpelweg toe op jezelf.

  1. Leer om te gaan met stress

Stress en afvallen zijn elkaars vijanden. Stress zorgt ervoor dat je lichaam cortisol (ook wel “stresshormoon” genoemd) produceert, een hormoon dat je flink tegenwerkt wanneer je probeert af te vallen.

Wanneer je wilt afvallen is het dus ontzettend belangrijk om goed om te kunnen met stressvolle situaties. Neem de tijd om af en toe tot rust te komen en probeer enkele ont stressende oefeningen uit.

  1. Slaap als een roos

Een goede nachtrust is essentieel voor je gezondheid, en zeker wanneer je verantwoord en blijvend wilt afvallen is dit erg belangrijk. Wanneer je niet voldoende slaapt, heb je overdag niet genoeg energie om actief te leven en wellicht kan je dan ook niet de motivatie opbrengen om elke dag opnieuw gezond te eten.

Probeer ongeveer acht uur per dag te slapen volgens een vast patroon. Je lichaam zal je dankbaar zijn.

Wil jij meer tips om succesvol af te slanken? Klik dan hier.