Afvallen rondom de buik

iStock_000004747472Large - kopieBuikvet, het is voor veel mensen een hardnekkig probleem. Naast dat buikvet niet mooi is kan het ook nog eens gevaarlijk zijn voor de gezondheid. Alle reden dus om hier zo snel mogelijk wat aan te gaan doen. In dit artikel lees je de drie belangrijkste afvallen buik basisprincipes waarmee je direct aan de slag kunt.

 

Krijg inzicht
Weet wat je eet. Dit is de basis voor elke succesvolle afslank poging. Zolang niet duidelijk is wat er in jou voeding precies verkeerd gaat kun je niet gericht te werk gaan. Het risico is dan ook erg groot dat je weer even snel zult aankomen nadat je met een dieet of afslank poging gestopt bent.

Tegenwoordig bestaan er diverse handige hulpmiddelen om direct Inzicht te krijgen in je voedingspatroon. Veelal zal blijken dat er teveel snelle koolhydraten opgesloten zitten in de dagelijkse voeding. Deze zogenaamde lege koolhydraten leveren je lichaam erg weinig op maar bevatten wel veel calorieën. Hierdoor ga je vrij makkelijk over de dagelijkse calorie-behoefte heen waardoor je lichaam de overtollige calorieën in de vorm van buikvet gaat opslaan.

Deze snelle koolhydraten vind je in fastfood, frisdrank, wit brood, bier, druivensuiker etc. Dit wordt ook wel industrieel bewerkt voedsel genoemd. Het beste eet je producten die dicht bij de natuur liggen.

Bepaal de aanpak
Zodra er inzicht is gecreëerd weet je waar de oorzaak van het overgewicht ligt. Het is vervolgens belangrijk om voor jezelf de keus te maken hoe dit aan te pakken. Als je buikvet wilt aanpakken kun je gebruik maken van diëten, maar je kunt ook zelf je voedingsschema bepalen op basis van het inzicht dat er gecreëerd is. Vervang de hoge koolhydraatproducten door meer eiwitrijke producten en vaak ben je dan al een heel eind op de goede weg. Elk mens is verschillend en de één heeft meer baat bij een dieet terwijl de ander het juist liever op eigen kracht doet. De ervaring leert overigens dat om voedingsgedrag te veranderen het vaak nodig is om hier begeleiding bij te krijgen. Er zijn verschillende goede afslankproducten die hier dan ook rekening mee houden.

Uitvoering en bijsturing Heb je duidelijk welke aanpak het beste bij jou past dan kun je er mee aan de slag gaan. Belangrijk is om je gewicht goed in de gaten te houden, vooral als je al langere tijd bezig bent. Zorg ervoor dat je tijdig ingrijpt als je weer zwaarder dreigt te worden. Als je er namelijk op tijd bij bent kun je een jojo effect voorkomen. Bedenkt dat iedereen te maken krijgt met een terugval waarbij je dreigt terug te vallen in oude eetgewoonten en gedrag. Leer deze momenten te herkennen en trek op tijd aan de rem. Hierbij kan de hulp van een dieetcoach erg handig zijn. Ook helpt het veel mensen om de omgeving op de hoogte te stellen van je afslank poging zodat de sociale omgeving ook als extra stok achter de deur kan fungeren.

Voer je dit plan goed uit dan zal dit resulteren in minder buikvet, een gezonder lichaam en energieker leven.