5 manieren om toch gezond te leven en te bewegen als je druk bent

Gezond leven en bewegen is belangrijk. Toch kunnen een veeleisende baan, een druk sociaal leven en andere sociale verplichtingen ervoor zorgen dat we lang niet altijd gezond bezig zijn. Goed nieuws: slechts een paar minuten beweging per dag is al bevorderend voor je gezondheid. Of het nu een ommetje is in je lunchpauze of een intensieve wandeling in het bos of op het strand, beweeg!

Bewegen zorgt ervoor dat je endorfine aanmaakt en dat helpt weer bij het verminderen van stress en maakt je veel productiever in je alledaagse leven. Deze vijf manieren helpen je om binnen no-time fit, slank en gezond te worden:

1. Stel korte en lange termijndoelen
Korte termijndoelen zorgen ervoor dat je dagelijks consequent bezig blijft. Lange termijndoelen zijn er juist weer om je uit je comfortzone te trekken. Een korte termijndoel is bijvoorbeeld elke dag een groene smoothie drinken. Een lange termijndoel is groter, zoals het trainen voor een hardloopwedstrijd.

2. Zoek ondersteuning
Contact zoeken met anderen die ongeveer dezelfde doelen nastreven, helpen je om je doelen sneller te bereiken. Verdiep je samen met een vriend of vriendin in gezonde voeding en kook samen, of meld je aan bij een hardloopgroepje in jouw buurt. Ga naar de sportschool, of neem yogalessen. Zoek een forum of een Facebookgroep gericht op gewichtsverlies en gezond leven, waar je je bij aan kunt sluiten. Gedeelde smart is halve smart!

3. Multitasking
Als je gebrek hebt aan tijd, is het combineren van je training met een andere activiteit een goede oplossing. De meest simpele optie: wandelen! Ga naar buiten in je lunchpauze, terwijl je ondertussen je to-do-lijst afwerkt (langs de supermarkt, naar de stomerij, een afspraak maken bij de kapper, noem maar op). Parkeer je auto op het verste plekje van de parkeerplaats, neem altijd overal de trap en kies voor de langste weg naar huis. Of combineer familieafspraken met leuke activiteiten, zoals de Wii Fit of een dagje strand.

4. Kies altijd voor water
Drink acht glazen water per dag! Dat zorgt ervoor dat je gehydrateerd blijft en helpt bij gewichtsverlies. Water drinken houdt je eetlust in toom, waardoor het minder waarschijnlijk is dat je te veel zal eten. Bovendien is er altijd water: in plaats van in de koelkast te zoeken of naar de supermarkt te gaan, hoef je alleen de kraan open te draaien. Of dat nu op je werk, thuis of op de luchthaven is. Een flesje water bij je hebben zorgt er ook voor dat je gemakkelijker de juiste hoeveelheid water binnenkrijgt.

5. Eten bestellen of uit eten? Kies een evenwichtige maaltijd
Je kiest zelf wat voor voedsel je binnenkrijgt. Wanneer je buiten de deur eet of eten bestelt, kies dan voor een maaltijd die past binnen een dieet bestaande uit eiwitten, vetten en koolhydraten. Bij een broodjeszaak kun je bijvoorbeeld kiezen voor gegrilde kip met een salade erbij en een bakje fruit als toetje. Als je uit eten bent en zin hebt in biefstuk, kies dan voor een salade of groenten als bijgerecht in plaats van frietjes of aardappelpuree. Lekker en toch gezond!

Wil je meer tips over gezond leven en afvallen? Klik dan hier.