7 manieren om meer groenten te eten bij het ontbijt

Bij een gezonde levensstijl hoort voldoende gezond eten. Denk hierbij niet alleen aan fruit, maar vooral ook aan groenten. Uit onderzoek blijkt dat veel mensen bij lange na niet aan de aanbevolen porties groenten per dag komen. Vooral als je bezig bent met afvallen is het eten van groenten erg belangrijk. Ze bevatten veel vitamines en mineralen en weinig calorieën.  Groenten hoeven niet alleen door de salade bij de lunch te zitten, of op je bord bij het avondmaal. Sterker nog: groenten passen ook perfect bij het ontbijt. Hoe dan, vraag je je af? Haal inspiratie uit deze vijf manieren om meer groenten te eten bij het ontbijt:

  1. Maak een ontbijtsalade
    Krokant gebakken spekplakjes en zachtgekookte eitjes geven alles een ontbijtachtige twist, evenals een grote kom spinazie of boerenkool. Voeg hier nog wat plakjes avocado en een handje zonnebloempitten aan toe en je hebt een super gezond ontbijtje boordevol groenten waardoor je je dag vol energie begint.
  2. Kijk verder dan een groene smoothie
    Als je nog geen spinazie of boerenkool toevoegt aan je ontbijt smoothie, is dat alvast een goed begin. Maar een gezonde smoothie hoeft niet per definitie groen te zijn. Vervang je groentjes daarom voor een groente met een totaal andere kleur. Bijvoorbeeld voorgekookte bietjes!
  3. Ga voor de gevulde zoete aardappel
    Dol op havermout in de ochtend? Probeer in plaats daarvan eens een warme, gebakken zoete aardappel. Evenals je kom havermout is een zoete aardappel gevuld met vezels en langzame koolhydraten. Het beste van de zoete aardappel: je kunt elke topping kiezen die je wilt. Ga voor hartig met gebakken groenten of bonen, of kies voor zoet met een schep yoghurt en gehakte noten en zaden.
  4. Geen roerei, maar roer… groenten!
    Probeer – in plaats van roerei met een handje spinazie en een paar cherrytomaatjes – eens het omgekeerde. Sauteer een hoop groenten in een beetje kokosolie (elke combinatie is mogelijk, maar vooral de combinatie boerenkool, shiitakes en pompoen is heerlijk). Voeg op het laatste één of twee eieren toe om de boel bij elkaar te houden. Ei… eh, eet smakelijk!
  5. Vervang je fruit voor groenten
    Deze is makkelijk: in plaats van je gebruikelijke appel, banaan of handje bosbessen, neem je wat wortels of selderijstengels. Of eet wat geroosterde spruitjes of asperges (kook ze de avond van te voren en eet ze koud). Net zo knapperig en lekker als hun fruitige vriendjes.
  6. Eet de restjes van gisteravond als ontbijt
    Te lui om elke ochtend uitgebreid ontbijt te maken? Voor iedereen wel herkenbaar (vooral op gehaaste en niet uitgeslapen ochtenden). Gebruik daarom het restje van gisteravond (dat hopelijk boordevol groenten zat) als heerlijk hartig ontbijt. Want zelfs een stukje koude pizza met broccoli en spinazie is lekkerder dan een suffe mueslireep of saaie kom ontbijtgranen.
  7. Geef je brood met avocado een upgrade
    Geprakte avocado op brood? Dat kan beter! Geef je avocado een upgrade met rauwe zuurkool en geraspte bietjes, geroosterde bloemkool met wat tahin of dikke plakken tomaat en romige stukjes mozzarella.

Ben jij op zoek naar tips om snel af te slanken? Klik dan hier.