Diabetes dieet

Diabetes wordt ook wel suikerziekte genoemd en kent 2 vormen: diabetes type 1 en diabetes type 2. Diabetes type 1 is een vorm van diabetes waarbij het lichaam de cellen vernielt welke de insuline aanmaken. Bij diabetes 1 moet men insuline spuiten of een insulinepompje dragen. Diabetes type 1 ontstaat als het afweersysteem uit evenwicht raakt. Diabetes type 1 kan je niet voorkomen. De kans dat je diabetes type 2 krijgt kan je echter wel (aanzienlijk) verkleinen.

Diabetes type 2

Diabetes type 2 ontwikkeld men in de loop de jaren, diabetes type 2 wordt daarom ook nog weleens ouderdomssuiker genoemd. Als diabetes 2 in de familie zit geeft men een verhoogde kans op diabetes. Door al op jonge leeftijd een diabetes dieet te volgen (en voldoende te bewegen) kan men voorkomen dat men diabetes type 2 krijgt, of in ieder geval kunnen uitstellen dat men dit krijgt. Omdat er een grote relatie is tussen voeding en leefstijl valt diabetes type 2 onder de ziektes welke we in de categorie welvaartsziekten plaatsen zoals hart- en vaatziekten en kanker.

De gevolgen voor de gezondheid bij diabetes type 2

Als men diabetes type 2 krijgt dan heeft dit grote gevolgen voor de gezondheid. Zo kan men problemen ontwikkelen met de bloedvaten, de nieren, de ogen, de voeten, vermoeid raken, maag en darmen klachten krijgen, huidklachten krijgen en gehoor verlies krijgen. De hersenen zullen door diabetes type 2 achteruit gaan waardoor men moeite krijgt met het onthouden en het leren van dingen. Op het gebied van seksualiteit kunnen mannen erectieproblemen krijgen en mensen met diabetes type 2 hebben een tweemaal zo hoge kans op een depressie. Bij diabetes heeft men ook een grotere kans op hart- en vaatziekten. Aan de gevolgen van diabetes type 2 kan men uiteindelijk komen te overlijden. Kortom: als diabetes type 2 in je familie zit dan zijn er genoeg redenen om te voorkomen dat je ook diabetes krijgt.

Het voorkomen van diabetes type 2

Door gezond te leven kunnen we diabetes type 2 voorkomen. Gezond leven betekend dat we de juiste voeding moeten eten, bepaalde voeding moeten vermijden, voldoende moeten bewegen en voldoende moeten rusten. Gezond leven is echter geen garantie dat diabetes type 2 wordt voorkomen. Er zijn ook mensen welke altijd gezond hebben geleefd en toch diabetes type 2 krijgen. Door gezond te leven kunnen we in ieder geval de kans op diabetes type 2 (aanzienlijk) verkleinen.

Met de juiste voeding kunnen we de kans op diabetes type 2 verkleinen. De juiste voeding voor het voorkomen van diabetes vindt u in onderstaand diabetes dieet.

Diabetes dieet

De benoeming diabetes dieet is misschien een verkeerde woordkeuze. Een dieet heeft vaak een begin en een einde, zoals bij een dieet om gewicht te verliezen of een dieet om aan te komen. Willen we diabetes type 2 voorkomen dan zullen we altijd op onze voeding moeten letten. Het voorkomen van diabetes zouden we beter een (anti) diabetes leefstijl kunnen noemen. Een diabetes dieet schrijft je ook niet iedere dag voor wat je precies moet eten. Het gaat erom dat je precies weet wat je wel en wat je niet mag eten.

Suiker

Het belangrijkste advies op het gebied van voeding is dat u moet oppassen met (geraffineerde) suikers. Suiker is verantwoordelijk voor schommelingen in de bloedsuikerspiegel waardoor het lichaam (grote) hoeveelheden insuline moet aanmaken. Als er vaak grote schommelingen in de bloedsuikerspiegel zijn dan zal dit ertoe leiden dat de insuline huishouding (chronisch) ontregeld wordt wat zal leiden tot de ontwikkeling van diabetes type 2. Het is niet nodig dat u helemaal suikervrij gaat leven, suikers moeten echter wel zoveel mogelijk vermeden worden. Hierbij dient ook aandacht te zijn voor verborgen suikers. Veel industrieel vervaardigde voedingsmiddelen bevatten verborgen suikers. Suikers zijn in vrijwel alle sauzen te vinden en worden ook gebruikt in veel soorten vleeswaren. Suikers worden ook gebruikt in producten waarvan u misschien zou verwachten dat deze gezond voor u zijn, zoals ontbijtgranen. Sommige merken ontbijtgranen voegen meer dan 25% suikers aan de ontbijtgranen toe. Lees daarom altijd eerst goed te verpakkingen voordat u een keuze maakt. Daarnaast wordt de verwerking van suikers vaak gemaskeerd door gebruik te maken van benamingen zoals dextrose, fructose, glucose ect.

Koolhydraten

Koolhydraten worden omgezet tot glucose (suiker) zodat deze door het bloed opgenomen kunnen worden om de spieren en de hersenen van energie te voorzien. Bepaalde soorten koolhydraten worden sneller tot glucose omgezet dan andere soorten koolhydraten. Er wordt hierbij gesproken over snelle en langzame koolhydraten. De snelle koolhydraten zijn onwenselijk, deze zorgen voor een snelle stijging van de bloedsuikerspiegel waardoor de insulinehuishouding ontregeld kan raken. Langzame koolhydraten worden langzaam omgezet in glucose en veroorzaken een kleinere stijging van de bloedsuikerspiegel waardoor er minder insuline aangemaakt hoeft te worden. Langzame koolhydraten hebben dan ook de voorkeur. Langzame koolhydraten zijn te vinden in volkoren brood en pasta, bruine rijst en zoete aardappelen. Snelle koolhydraten zijn te vinden in (wit)brood, witte rijst en gebakken aardappelen.

Behalve de keuze van langzame koolhydraten zal je ook de consumptie van koolhydraten moeten beperken. De meeste mensen eten te veel koolhydraten. De boterhammen bij het ontbijt of de lunch zouden bijvoorbeeld vervangen kunnen worden door een schaaltje yoghurt met wat noten en granen.

Vetzuren

Onverzadigde vetten zorgen voor een stabielere bloedsuikerspiegel en zijn goed voor het cholesterolgehalte. Bronnen van onverzadigde vetten zijn noten, plantaardige oliën zoals olijfolie, avocado’s en vette vissoorten. Met verzadigde vetzuren moet men voorzichtig zijn en transvetten moet men helemaal uit de weg gaan. Verzadigde vetten zijn te vinden in producten met een dierlijke oorsprong zoals vlees, zuivel en kaas.

Bewegen

Om diabetes type 2 te voorkomen zal men regelmatig moeten bewegen. Het advies is om dagelijks in ieder geval en half uur te bewegen. Dit kan zijn in de vorm van een (uithoudings)sport, te wandelen of een activiteit te ondernemen zoals dansen.