Wat Is Een Gezonde Maaltijdfrequentie?

Al jarenlang wordt er door fitnesstrainers, diëtisten en voedingsdeskundigen gezegd dat je je metabolisme hoog kan houden door om de paar uur kleine maaltijden te eten. Ook ik heb mij hier jarenlang aan gehouden, maar wat blijkt nu? Het is een fabel en niet gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.

Sterker nog, het kan juist op de lange termijn problemen geven om 5 of meer maaltijden per dag te consumeren. Hoe dat zit en wat dan wel de beste maaltijdfrequentie is, zal ik je uitleggen in dit artikel.

Fabel meerdere kleine maaltijden per dag ontkracht

Als je om de paar uur eet, zou constant het vuurtje in je lichaam aangewakkerd worden, wat ervoor zorgt dat de stofwisseling goed op gang blijft. Deze stelling is nooit bewezen, maar blijft toch worden gezien als de waarheid. Laat ik je daarom vertellen hoe het echt zit.

Het menselijk lichaam heeft energie nodig om voedsel te verteren. Dit kost ongeveer 5 tot 6 uur, als er een maaltijd is gegeten met een gezonde balans tussen koolhydraten, vetten en eiwitten.

Dat betekent dus dat tijdens en na de maaltijd het metabolisme iets stijgt. Dit is evenredig aan het aantal calorieën dat per maaltijd binnen komt. Hoe groter de maaltijd, des te hoger het metabolisme.

Het maakt dus in principe niets uit voor het metabolisme of je deze calorieën in 3 maaltijden of 6 maaltijden naar binnen krijgt.

Het metabolisme daalt pas als men meer dan drie dagen niets eet. Aangezien dat in onze samenleving nauwelijks voorkomt, hoef je dus niet bang te zijn dat dit zal gebeuren.

Waarom deze fabel blijft voortleven?

Deze fabel wordt niet alleen in stand gehouden door mensen die verkeerd zijn ingelicht, maar ook bedrijven die supplementen verkopen doen er hun voordeel mee. Voor deze bedrijven is het namelijk gunstig als men meerdere maaltijden per dag eet.

Mensen zijn tegenwoordig steeds drukker en hebben daardoor weinig tijd te besteden voor het maken van een gezonde maaltijd. Een shake of maaltijdreep zou dan een goede oplossing zijn om toch aan die 5 of meer kleine maaltijden per dag te komen.

Ook zijn er mensen die zweren met deze methode succesvol te zijn afgevallen, maar dat kan natuurlijk ook gewoon komen doordat zij überhaupt bewuster zijn gaan omgaan met voeding.

Wat is wel een gezonde maaltijdfrequentie?

Zoals ik al zei maakt het niets uit voor je metabolisme of je de hoeveel calorieën verdeeld over 3 maaltijden of 6 maaltijden. Dat betekent alleen nog niet, dat het voor andere processen in het lichaam ook niet uitmaakt.

Een lichaam dat gewend is om elke paar uur suikers binnen te krijgen, zal ook bijna voortdurend gebruik maken van deze suikers en zal daarom niet zo gemakkelijk kunnen overschakelen op het verbranden van vetten.

Dat is ook de reden dat sommige mensen perse om de paar uur iets moeten eten, anders krijgen ze last van een dipje, of zelfs duizeligheid.

In de oertijd was het doodnormaal dat we voor een groot deel onze energie haalden uit vetreserves. We aten nou eenmaal minder koolhydraten en vooral minder vaak op een dag. Ons lichaam is sinds het ontstaan van de mens nauwelijks veranderd, dus zouden we in principe eigenlijk alleen maar optimaal gezond zijn als we zoveel mogelijk zouden eten zoals zij dat deden.

Natuurlijk leven we niet meer in de oertijd en is het ook onmogelijk om het voedingspatroon zoals de oermens dat deed te handhaven, maar we kunnen wel een aantal zaken hiervan invoeren.

Alleen al het niet meer dan 3 keer per dag eten (calorieën consumeren), zou een enorme boost kunnen geven aan de gezondheid van de meeste Nederlanders.

Voordelen maximaal 3 keer per dag eten

Uit wetenschappelijk onderzoek is naar voren gekomen dat maximaal 3 maaltijden per dag de volgende voordelen zal opleveren:

  • Betere vetverbranding
  • Meer energie
  • Minder stress
  • Betere stofwisseling
  • Betere concentratie
  • Verlaagde bloedsuikerspiegel
  • Hogere insulinegevoeligheid
  • Minder kans op hart- en vaatziekten
  • Langere levensduur

Meer vet verbranden en gezond afvallen doe je dus door maximaal 3 keer per dag eten! Uiteraard zal je alleen profiteren van al deze voordelen, wanneer je maaltijden een juiste balans hebben van koolhydraten, vetten en eiwitten.